19 December 2012

Program Khidmat Masyarakat


Salam....

“Barang siapa yang membelai kepala anak yatim kerana Allah SWT, maka baginya kebaikan yang banyak daripada setiap rambut yang diusap. Dan barang siapa yang berbuat baik kepada anak yatim perempuan dan lelaki, maka aku dan dia akan berada di syurga seperti ini, Rasulullah SAW mengisyaratkan merenggangkan antara jari telunjuk dan jari tengahnya.” (Hadis riwayat Ahmad)



Berkumpul dulu kat Tangga FIRAUN UIA
Apa khabarkah kalian semua? sihat ke idokkkk? hahaha.. Harap2 semuanya sihat ye..Baiklah, hari ni post aku pasal khidmat masyarakt.. kenape erk? hoi! name pon blog aku,suke-suki-suku aku lah nk buat pasal ape pon jemah! propa kau ni..haha..

Tanggal 2 Disember 2012, bermulalah kisah aku dah paan! xpayah nak berdrama sangat la..
yelah,mase tarikh tu, group aku utk subjek LM2026(Bahasa Melayu) dah pun buat satu program ataupun kite panggil Santai Mahabbah dengan anak2 yatim darul qanaah.. nk citer sikit la
ye pasal darul qanaah ni..
1)merupakan rumah anak yatim.. *of course lah MANGKUK!

2)anak-anak yatim kat sini bukan men semberono je bole masuk sini..ade requirement tau
*hengat masuk SBP/MRSM je kene ade requirements?
hanya anak2 yang nak belajar/bersekolah je yg boleh masuk sini,yang xnak belajar,pintu keluar terbuka

3)Sebab ape dipilih,sbb rumah darul qanaah ni nak bantu anak2 yatim yg hidup susah
n xberduit..n rumah ni yang akan biaya atau tanggung prbelanjaan dowrg..

sedikit briefing sebelum bertolak..
4)dulu rumah kedai, sekarang pindah ke rumah banglo yg masih dlm construction
*mase kitorang buat prog time ni,mmg agak berseepah dgn simen,batu bata,batu seremban!OK! hambar

untuk program ni, aku diberi amanah sebagai Pengarah Program dan dibantu oleh Kak Hanani yg mane tua 10 tahun dari aku serta ajk2 yg lain(semua ajk adalah budak kelas aku sendiri). Dan pensyarah aku,Sir Zuber adalah penasihat.. 

Nak cerita pengalaman ber-aktiviti(amboih...) dengan adik2 ni,memang xcukup dakwat..haha,dakwat ke?
prasaan sangat seronok+sedih+geram tahap nak meletop (*geram sebab adik2 ni,mulut pon puake jugak tau..macam aku!lalalala).. banyak gila benda aktiviti-aktivit yang disusun oleh AJK Program,yang mane semua aktiviti2 tu sangat NOSTLAGIA kot..yelah, carik gula dalam tepung, tiup belon sampai pecah etc..

kene bagi ucapan -.-
n sgt tension sbnarnye mase brucap ni..sbb mulut
memasing pokpek pokpek..
Kak Hanani pon ade gak sponsored Secret Recipes(Brownies) uolllsssss! sedap kot...
masalahnye kek tu banyak lebih..sangatttttttttt banyakkkkkkk! sebab anak2 kat situ xmakan kek rupenye..lol..terkezut aku nok~ n abg2 fasi pon lah yang menapau kek tu bawak balik hostel dan memenuhkan segenap penjuru perut dgn kek tuh..Alhamdulillah :)

Aku xnak tulis banyak2, cukuplah sekadar gambar sebagai ratapan untuk korang tengok ye..
orang melaka cakap " A picture tells a thousand words"... haaa,ko mampu ?haha
ni aku sdiakan la beberapa kepingan gambar untuk korang tgok..





Abang fasi @ ajk2 program..

Sesi pemecahan ais..aku main pecah kan je group tao..haha
(Ice breaking dawn)lulz

Abang pm yang kacak..such a photogenic guy..:)

Taaruf ngan adik2.. Faedz!ko sumbat ape kat idung tu? erghhh

Akak mira n bai..(3 orang je bunga@gadis dlm group aku)

adik2 ni igt retis la tu nk tutup2 muke..haha

Ape lah agaknye Baizura bisik kat ka hanani tu kan..mungkin ini kot
"Kak, paan ni hensem pulak kan..uuu"  hahaha

AZRUL! budak yang paling rapat ngan aku .. siap add FB kot..tapi die jugak sebut
abang fasi yang paling garang "Abang pakai spect"-->yup,thats me!lol

Barisan ajk program..tepung sudah ditangan,gula sudah di pinggan

Hahaa..kotor habis dorang pas game ni

ye dik..makan lah tepung n jilat la bibir mu itu..cengkodok mentah...haha

Sambut besday anak2 yang lahir bulan November  Disember..aku Disember gak,tapi..........
Fikri menari gangnam ngan adik2..pergh,abg HOT!


akak otai... she is really otai

tahu x? dowrang nyanyi lagu bigbang kot! aku terkejut gila..
how they could memorize all the lyrics?

n those kids are dancing the gangnam style@kids version..haha.. ni anak2 kak Hanani

Hadiah untuk semua adik2

Acara berdengkur sebelum Zohor!haha


Penyampaian hadiah oleh sir kepada anak2 darul qanaah..


Kenangan bersama AJK dan Anak2 Darul Qanaah..


Ok semua...aku rasa cukup la takat ni kan? ade quiz n kene study plak ni..hahaha..
btw,dikesempatan ini
Aku, Muhammad Farhan Bin Baharuddin sekali lagi ingin mengucapkan jutaaaaaaaaaaaaaann
terima kasih kepada semua kawan2 aku yang telah memberikan sumbangan dan komitmen yang tinggi untuk program ni..Aku x dapat balas apa2 selain ucapan,tetapi aku yakin Allah dah tetapkan ganjaran untuk korang semua..n minta maaf andai ada kesalahan ataupon ape2 perkara yang membuatkan korang xsenang dgn aku selama aku jadi PM untuk program ni.. Thank you guys!!


p/s :
Da order 16 mini pavlova untuk adiah besday ibu yang tertunggak
 17 december aritu..
it's the first time i've ordered that pavlova,xtahu pon ape rasenye
hope it will be delicious as been mentioned by that baker!
kalau x,aku sumbat mulut ko ngan pavlova tuh..haha

No comments:

Post a Comment